Введение
1 Катастрофа
2 Начальное расследование
2.1 Восстановление обломков
2.2 Данные речевого и параметрического бортовых самописцев
2.3 Свидетели
2.4 Последовательность событий
Список литературы
Введение
Рейс 800 авиакомпании Trans World Airlines был плановым международным пассажирским рейсом из Международного аэропорта имени Джона Кеннеди (Нью-Йорке, США) в Международный аэропорт имени Леонардо да Винчи (Рим, Италия) с промежуточной посадкой в Международном аэропорту имени Шарля де Голля (Париж, Франция). 17 июля 1996 года около 20:31 EDT (18 июля 00:31 UTC), самолёт Boeing 747—131 (бортовой номер N93119), летевший по маршруту, взорвался в воздухе и упал в Атлантический океан около East Moriches, штат Нью-Йорк. Все 230 человек, находившихся на борту (два пилота, два бортинженера, 14 бортпроводников, 212 пассажиров), погибли, а самолет был разрушен[1]. Это произошло через 12 минут после вылета самолёта из Нью-Йорка.
Пока эксперты из National Transportation Safety Board (NTSB) добирались на место катастрофы, прибыв туда на следующий день, много предположений было сделано о том, что взрыв является террористическим актом[2][3]. В свете этого Федеральное бюро расследований (ФБР) начало параллельное расследование аварии. 18 ноября 1997 года было объявлено, что не найдено никаких доказательств преступного деяния, и NTSB продолжило расследование в одиночку[4].
Расследование NTSB закончилось принятием окончательного отчёта 23 августа 2000 года. В нём было заключено, что вероятной причиной катастрофы было[1]:
Однако в альтернативных версиях предполагается, что самолёт мог быть сбит ракетой Военно-морских сил США или террориста, или же взорваться в результате срабатывания бомбы на борту[5][6][7]. Во время расследования эксперты NTSB принимали во внимание вероятность того, что бомба или ракета привели к несчастному случаю, но[8]
1. Катастрофа
В день катастрофы самолёт вылетел из Афин (Греция) как рейс 881 авиакомпании TWA и прибыл в JFK около 16:38. По прибытию в аэропорт, экипаж сменился другим, а самолёт был заправлен. Капитаном нового экипажа в тот день был Стивен Снайдер (англ. Steven Snyder) опытный пилот с налётом более 6000 часов[9].
Рейс 800 авиакомпании TWA предполагался к вылету из JFK в CDG около 19:00, но самолёт был задержан на чуть больше часа из-за неполадок наземного оборудования и неправильной загрузки багажа[10]. После того, как подтвердили, что багаж соответствует владельцу, экипаж корабля приготовился к вылету, и самолёт покинул выход около 20:02[9].
Данные, записанные на бортовые самописцы показывают нормальный взлет из JFK около 20:19[11][12]. Рейс 800 вскоре получил серию указаний о наборе высоты и изменении курса по мере того как он набирал крейсерскую высоту[13]. Последняя радиосвязь с самолётом состоялась в 20:30, когда экипаж получил и подтвердил указание от бостонского центра управления воздушным движением о наборе высоты в 15000 футов[13]. Рейс 800 был в процессе набора высоты в тот момент, когда оба самописца прекратили запись в 20:31:12.[11][12] В это же самое время самолет был последний раз зафиксирован радаром Федеральной администрации по авиации, расположенным в Тревосе, штат Пенсильвания[9].
В 20:31:50 капитан Boeing 737 авиакомпании Eastwind Airlines первым доложил бостонскому центру управления воздушным движением, что он «видел здесь взрыв, впереди нас… около 16,000 футов или что-то около того, он просто упал вниз в воду»[13]. В это же время многие диспетчерские пункты в Нью-Йорке и на Лонг-Айленде получили доклады о взрыве от других пилотов в этом районе[13]. Другие свидетели на земле или в океане позже подтвердили, что они видели и/или слышали взрывы, сопровождаемые облаком пламени над океаном, а также наблюдали обломки, некоторые из которых горели, падая в воду[9]. Около одной трети свидетелей показали, что они видели светящуюся полосу, движущуюся вверх в небо к точке, где появился огненный шар[9].
Отдельные лица в гражданских, военных и полицейских суднах добрались до места катастрофы и начали поиск людей спустя минуты после падения самолёта в воду. Они не нашли выживших[9].
Члены семей жертв рейса 800, эксперты, представители прессы и сотрудники TWA собрались в отеле Ramada Inn в аэропорту JFK. [14]
Свeдeния о погибших
2. Начальное расследование
2.1. Восстановление обломков
Поисковая операция и восстановление были проведены федеральными агентствами, агентствами штата и местными агентствами, а также их подрядными организациями[15]. Приоритетным направлением был поиск людей и опознание жертв; затем — восстановление обломков[9]. Телеуправляемые аппараты, гидролокаторы, и лазерные сканеры были использованы для поиска и исследования обломков под водой[15]. Жертвы и обломки были подняты аквалангистами и телеуправляемыми аппаратами, позже были использованы траулеры для поднятия обломков, застрявших в дне океана[15]. Многочисленным аквалангистам потребовалась помощь из-за кессонной болезни[16].
По мере обнаружения и исследования обломков, было выделено три основные зоны. Желтая зона, красная зона зеленая зона (см. рисунок) содержали обломки из носовой части, центральной и хвостовой части самолёта соответственно[9]. Красная зона была наиболее распростёртой и главным образом содержала останки фюзеляжа.
2.2. Данные речевого и параметрического бортовых самописцев
На речевом самописце не было обнаружено ничего необычного до 20:29:15, когда капитан сказал[17]:
В 20:30:15 самописец зафиксировал указание бостонского центра управления воздушным движением рейсу 800 о наборе и поддержании высоты 15000 футов, сопровождаемое приказом капитана «набор высоты» и подтверждением указания. В 20:30:35 борт-инженер сказал, что необходимая мощность установлена[17]. В 20:30:42 самописец записал звук механического движения в кабине самолёта, в 20:31:03 — неразборчивое слово, и в 20:31:05 звук похожий на «разрушение записывающей ленты». Запись неожиданно закончилась в 20:31:12. Спектральный анализ звука выявил два необычных звука в последнюю секунду записи на канале капитанского микрофона, где был записан короткий 400 Гц звук (электрическая система самолета работает на частоте 400 Гц)[18] Другие электрические фоновые шумы, записанные на этом канале, прекратились во время двух кратковременных событий за 0,73 и 0,68 секунды до конца плёнки. Остальные каналы речевого самописца были записаны без необычных звуков[19]. Последней записью на всех каналах речевого самописца был очень короткий и громкий звук за 0,117 до конца плёнки. Запись прекратилась в 20:31:12 из-за отсутствия электричества, в то же самое время, когда радар последний раз зафиксировал самолёт[19].
Громкий звук в конце записи самописца рейса 800 был сравнен с похожими шумами, на самописцах других Boing-747 (Pan Am 103 и Air India 182), которые были разрушены в результате срабатывания бомбы в переднем грузовом отсеке.
Расшифрованные данные параметрического самописца, характерные для нормального полета самолёта с набором высоты, неожиданно прерваны из-за прекращения подачи электрического напряжения[20].
2.3. Свидетели
Допрос свидетелей катастрофы рейса TWA 800 был проведен ФБР; NTSB было указано не допрашивать или не проводить повторных допросов во избежание сложностей с прокурорским надзором[21]. Допросы не были записаны в аудио-формате, вместо этого агенты ФБР, которые проводили допросы, делали письменный отчёт с кратким изложением беседы[21]. Свидетели не могли просмотреть и исправить такие отчёты[21].
2.4. Последовательность событий
Тщательный анализ распределения обломков, найденных повреждений, следов сажи и возгорания, — всё это внесло вклад в понимание последовательности событий во время крушения самолёта. В начале катастрофы не было пожара, он возник в результате разрушения конструкции самолёта и топливных баков[22].
Ссылки
Секунды до катастрофы:Рейс TWA-800.
Рейс TWA-800. Альтернативные расследования причин катастрофы
Список литературы:
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800 (abstract)». NTSB Aircraft Accident Report.
Fedarko, K Who wishes us ill?. TIME Magazine (July 29, 1996).
Negroni C, Holliman J, The Associated Press Bomb still leading theory in TWA crash. CNN (August 1, 1996).
Tyre P, The Associated Press, Reuters FBI concludes no criminal evidence in TWA 800 crash. CNN (November 18, 1997).
whatreallyhappened TWA Flight 800: Charles Basset and the Red Residue. whatreallyhappened.
Donaldson RE Association of Retired Airline Professionals: The Flight 800 Investigation. Association of Retired Airline Professionals.
Flight 800 Independent Researchers Organization Flight 800 Independent Researchers Organization (FIRO). Flight 800 Independent Researchers Organization.
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800». NTSB AAR-00/03 Final Report: 257–8.
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800». NTSB AAR-00/03 Final Report.
National Transportation Safety Board. «Operational Group Chairman's Factual Report». NTSB Operational Group Chairman's Factual Report.
National Transportation Safety Board. «Flight Data Recorder Group Chairman's Factual Report». NTSB Operational Group Chairman's Factual Report.
National Transportation Safety Board. «Cockpit Voice Recorder Group Chairman's Factual Report». NTSB Operational Group Chairman's Factual Report.
National Transportation Safety Board. «Air Traffic Control Group Chairman's Factual Report». NTSB Operational Group Chairman's Factual Report.
Gray L (1997). «After the Crash»: 3.
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800 Appendixes». NTSB AAR-00/03 Final Report: Appendixes.
Leffler CT, White JC (1997). «Recompression treatments during the recovery of TWA Flight 800». Undersea Hyperb Med 24 (4): 301–8. PMID 9444061.
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800». NTSB AAR-00/03 Final Report: 2.
Operational Factors Factual Report, National Transportation Safety Board
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800». NTSB AAR-00/03 Final Report: 3.
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800». NTSB AAR-00/03 Final Report: 62.
National Transportation Safety Board. «Witnesses Group Chairman's Factual Report». NTSB Chairman's Factual Report.
National Transportation Safety Board. «Aircraft Accident Report: In-flight Breakup Over the Atlantic Ocean Trans World Airlines Flight 800». NTSB AAR-00/03 Final Report: Section 2.2.
Источник: ru./wiki/Катастрофа_рейса_800_авиакомпании_Trans_World_Airlines
Другие работы по теме:
Катастрофа A310 возле Коморских островов 30 июня 2009 года
Рейс 626 авиакомпании Yemenia, летевший из Парижа с пересадкой в Йемене (г. Сана) и следовавший на Коморские Острова, разбился в 23:30 по среднеевропейскому времени 29 июня 2009 года. На борту было 153 человека (142 пассажира и 11 членов экипажа, из них — 66 граждан Франции).[1]. Это вторая катастрофа самолёта фирмы Airbus за июнь 2009 года.[2]
Катастрофа рейса 232 United Airlines
Введение 1 Хронология событий 2 Причины катастрофы 3 Последствия катастрофы 4 Люди, получившие известность в результате катастрофы 5 Схожие происшествия
Рейс 243 Алоха Эрлайнз 28 апреля 1988 года
Введение 1 Основные сведения 2 Причины авиакатастрофы 3 Интересные факты 4 Источник Введение Рейс 243 Алоха Эрлайнз 28 апреля 1988 года — авиарейс, во время которого самолёт Boeing 737—200 авиакомпании «Алоха Эрлайнз» (en:Aloha Airlines), выполняя полет из аэропорта Хило (en:Hilo International Airport) в аэропорт Гонолулу (en:Honolulu International Airport), внезапно потерял значительную часть конструкции фюзеляжа, в результате чего пассажиры и бортпроводницы рейса подверглись действию набегающего потока воздуха и кислородному голоданию, а одна из бортпроводниц погибла.
Авиакатастрофа в Буффало 12 февраля 2009 года
Введение 1 Подробности полёта 2 Катастрофа 3 Реакция 4 Расследование 6 Источники Введение Рейс 3407 авиакомпании Colgan Air — ежедневный регулярный рейс из г. Ньюарк, штат Нью-Джерси, в г. Буффало, штат Нью-Йорк, выполняемый в рамках партнёрского соглашения с авиакомпанией Continental Airlines под торговой маркой Continental Connection. 12 февраля 2009 г. 74-местный самолёт Bombardier Dash 8 на этапе посадки врезался в здание в г.
Рейс 93 United Airlines 11 сентября 2001
План Введение 1 Описание событий 2 Количество пассажиров 3 Известность Список литературы Введение Рейс 93 United Airlines (англ. United Airlines Flight 93) — рейс авиакомпании United Airlines, потерпевший крушение 11 сентября 2001 года. Борт был захвачен авиатеррористами во главе с получившим подготовку лётчика Зиадом Джарра, участвовавшими в террористическом акте 11 сентября 2001 года.
Рейс 11 American Airlines 11 сентября 2001
План Введение 1 Угонщики 2 Полет 2.1 Захват 2.2 Телефонные звонки 3 Катастрофа 3.1 Жертвы 4 Реакция NORAD 5 Современный рейс 7 Внешние ссылки Введение Рейс 11 American Airlines был первым авиалайнером, захваченным в процессе совершения терактов 11 сентября 2001 года. Лайнер авиакомпании American Airlines Boeing 767-223ER, хвостовой номер N334AA[1], выполнял регулярный коммерческий рейс из бостонского аэропорта Логан в международный аэропорт Лос-Анджелеса. 11 сентября 2001 года, авиалайнер был захвачен в полете, и врезался в северную башню Всемирного торгового центра в Нью-Йорке в 8:46 (по местному времени).
Capitalizing On Route Structure Essay Research Paper
Introduction: The airline industry has grown at an incredible rate in the past, and is expected to increase at an even faster rate in the next twenty years. Delta Airlines has capitalized on this by being one of the leaders in air transportation, transporting more passengers worldwide than any other airline.
Overcoming Disability Essay Research Paper Many people
Overcoming Disability Essay, Research Paper Many people who are physically challenged have accomplished much. This proves that they are not “handicapped.” Confined to wheelchairs, successful careers have been forged by Bob Sampson and Stephen Hawking. Despite Sampson’s muscular dystrophy, he has earned a law degree and has worked for United Airlines for more than thirty years.
Carribbean Politics Essay Research Paper Ethnic Affairs
Carribbean Politics Essay, Research Paper Ethnic Affairs of The State All men are created equal. In the books this statement is valid, but in everyday life we have a long way to go before this becomes more than just a perception. The Caribbean Islands that were once only populated by blacks has now become a white man s world.
Airline Deregulation Essay Research Paper Give credit
Airline Deregulation Essay, Research Paper Give credit where credit is due. Twenty years ago, the Carter Administration and Congress, behind the ceaseless efforts of Alfred E. Kahn, former chairman of the now defunct CAB (Civil Aeronautics Board), deregulated the airlines, a move that has saved consumers billions of dollars.
The Airline Industry Essay Research Paper On
The Airline Industry Essay, Research Paper On December 17, 1903, two men changed the way of travel forever. No, I am not talking about cars or trains. I am talking about one of the greatest inventions of the twentieth century. Wilbur and Orville Wright invented flight. (Grolier, 1999) This invention sparked a concept of traveling in the air.
Economic Effects On Soveriegnty Essay Research Paper
Economic Effects on Sovereignty Some commentators claim that in the modern world, medium-sized economies do not have economic sovereignty any more. Thus it is necessary to form large economic and trading blocks such as the EU in order to recover some economic sovereignty. There is some truth in the idea that modern medium-sized governments have less control than they did in the past. “From about 1930 to about 1970 governments had a historically unusual degree of control over their economies”(Walker 3).
Trans Essay Research Paper The Minister
Trans Essay, Research Paper The Minister’s Black Veil By Nathaniel Hawthorne Anti-Transcendentalists believed that everything has a good or evil side, and that the truths about these matters would be terrifying and
World Trade Center Tragdy Essay Research Paper
At 8:45am a hijacked plane crashed into the World Trade Centre, 9:03am a second hijacked plane crashed into the World Trade Centre. Again at 9:43am another hijacked plane crashed into the Pentagon, and one other hijacked plane was shot down at 10:10am as it was going towards Camp David.
Airline Deregulation Essay Research Paper On October
Airline Deregulation Essay, Research Paper On October 24, 1978, President Carter signed into law the Airline Deregulation Act. The purpose of the law was to effectively get the federal government out of the airline business. By allowing the airlines to compete for their customers’ travel dollars, was the thinking, that fares would drop and an increased number of routes would spring up.
Southwest Airlines Essay Research Paper In lecture
Southwest Airlines Essay, Research Paper In lecture, professor Bobrowski discussed the three components necessary to achieve quality and performance excellence, one of these being continuous improvement. In Nuts!, it is shown how Southwest Airlines gains their competitive advantage by following a policy of continuous improvement.
Is Bigger Really Better Essay Research Paper
?Does Bigger Really Mean Better When looking at the aviation industry?s desire to merge into one mecca airline, a good example is with United Airlines and US Airways, many consumers forget about
Charles Lindbergh 2 Essay Research Paper Charles
Charles Lindbergh 2 Essay, Research Paper Charles Lindbergh, one of the world s aviation heroes and an American hero, was the first person to make a nonstop solo flight across the Atlantic. He was born on February 4, 1902, in Detroit. He went to school at the University of Wisconsin for two years, but dropped out to attend a flying school in Nebraska.
Time As A Determinate Of Final Product
In A Dehydration Reaction Essay, Research Paper Time as a Determinate of Final Product in a Dehydration Reaction Robert Simack, Department of Chemistry and Biochemistry, University of Alaska Fairbanks, Fairbanks, Alaska.
Are Faa Inspections Really Goood Enough Essay
, Research Paper ARE FAA INSPECTIONS REALLY GOOD ENOUGH? One hundred and ten people were killed on board ValueJet s flight 592 May 11, 1996. Federal Aviation Administration s (FAA) failure to correct the problems found in an inspection contributed to this tragic crash (McKenna 59). FAA inspections are contributing to too many deaths on board major airlines.
Company Analysis Northwest Airlines Essay Research Paper
Company Analysis: Northwest Airlines Introduction to Business BN-1020 Dr. Randall By, James Academia Introduction Northwest Airlines is one of the pioneers in the airline transportation industry and is ranked at the fourth largest air carrier in the United States today. The success of the carrier depends on the quality and reliability of the service at a reasonable price.
Untitled Essay Research Paper The history of
Untitled Essay, Research Paper The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of the world.The history of
Panama Canal Essay Research Paper Very few
Panama Canal Essay, Research Paper Very few human endeavors have ever conceded to change the face of the planet on which we live as did the successful completion of the interoceanic Panama Canal in 1914 by the United States. Such projects before this time had only managed to build up or tear down existing geographical features – the pyramids of Egypt, the Great Wall of China, the trans-continental railroads – but none had ever even aspired to accomplish something so incredulous as splitting the continents.
Commercial Airlines Essay Research Paper Commercial Airplanes
Commercial Airlines Essay, Research Paper Commercial Airplanes: privately owned airplanes in the business of providing service to the general public. Talk about uses. Multibillion dollar industry in less than 90 years. Dates back to 1910. On June 22, 1910 the first regular passenger-carrying airship service was inaugurated.
Article Essay Research Paper EN102018 January 2001The
Article Essay, Research Paper EN1020 18 January 2001 The Article ?British Airways sacks pilots seen drinking before flight?, talks about how pilots abuse the drinking rules set up by the airlines. One of the airlines, British Airways, announced that they had fired two of their pilots because they had been filmed while drinking and they were due to fly the very next day.
Profile Of A United Airlines Captian Essay
, Research Paper Profile of A United Airlines Captain: Unfortunately, the publics’ perception of the airline pilot is that of a glorified bus driver. The public has a vulgar lack of respect for the demanding responsibilities of the airline pilot. This lack of respect is due to an overall lack of knowledge of aviation on the part of the public.
Anititrust
– American Airlines Essay, Research Paper I feel American Airlines is in violation of all three of the major pieces of antitrust legislation in one way or another. The three acts are the Sherman Act, the Clayton Act, and the Federal Trade Commission Act.
American Airlines Essay Research Paper 1 Issues
American Airlines Essay, Research Paper 1. Issues 2. American Airlines? objectives 3. The airline industry 4. Market 5. Consumer needs 6. Brand image 7. Distribution system 8. Pricing 9. Marketing
Gun Control Essay Research Paper Warren Cooksey101101Starbucks
Gun Control Essay, Research Paper Warren Cooksey 10/11/01 Starbucks Coffee Given the evaluation, Starbucks appears to be pursuing its goals aggressively. The company has taken on the globe in such markets as Asia and Japan. Starbucks is even opening stores in Italy, where chairman Howard Schultz first copied his idea for the coffeehouse experience.
Northwest Settlement Essay Research Paper Northwest Settlement
Northwest Settlement Essay, Research Paper Northwest Settlement Reached Northwest Airlines and its mechanics agreed to a tentative contract settlement, potentially ending more than four years of talks that ultimately led to White House intervention.
Boeing 700 Essay Research Paper Boeing 700
Boeing 700 Essay, Research Paper Boeing 700 By: Jack Richards The Boeing 700 s are very capable of handling duties in the commercial and military world. The Boeing 700 s are capable of handling many tasks in the commercial and military world. With the introduction of the 707 in the late fifties to the most recent 777 in the early nineties the, 700 s have dominated the commercial world for five decades.