М. Л. и В. М. Гаспаровы
В Афинах говорили: «Выше всего в жизни людской — закон, и неписаный закон — выше писаного». Неписаный закон — вечен, он дан природой, на нем держится всякое человеческое общество: он велит чтить богов, любить родных, жалеть слабых. Писаный закон — в каждом государстве свой, он установлен людьми, он не вечен, его можно издать и отменить. О том, что неписаный закон выше писаного, сочинил афинянин Софокл трагедию «Антигона».
Был в Фивах царь Эдип — мудрец, грешник и страдалец. По воле судьбы ему выпала страшная доля — не ведая, убить родного отца и жениться на родной матери. По собственной воле он казнил себя — выколол глаза, чтоб не видеть света, как не видел он своих невольных преступлений. По воле богов ему было даровано прощение и блаженная смерть, О жизни его Софокл написал трагедию «Царь Эдип», о смерти его — трагедию «Эдип в Колоне».
От кровосмесительного брака у Эдипа было два сына — Этеокл и Полигоник — и две дочери — Антигона и Исмена. Когда Эдип отрекся от власти и удалился в изгнание, править стали вдвоем Этеокл и Полиник под надзором старого Креонта, свойственника и советника Эдипа. Очень скоро братья поссорились: Этеокл изгнал Полиника, тот собрал на чужой стороне большое войско и пошел на Фивы войной. Был бой под стенами Фив, в поединке брат сошелся с братом, и оба погибли. Об этом Эсхил написал трагедию «Семеро против Фив». В концовке этой трагедии появляются и Антигона и Исмена, оплакивающие братьев. А о том, что было дальше, написал в «Антигоне» Софокл.
После гибели Этеокла и Полиника власть над Фивами принял Креонт. Первым его делом был указ: Этеокла, законного царя, павшего за отечество, похоронить с честью, а Полиника, приведшего врагов на родной город, лишить погребения и бросить на растерзание псам и стервятникам. Это было не в обычае: считалось, что душа непогребенного не может найти успокоения в загробном царстве и что мстить беззащитным мертвым — недостойно людей и неугодно богам. Но Креонт думал не о людях и не о богах, а о государстве и власти.
Но о людях и о богах, о чести и благочестии подумала слабая девушка — Антигона. Полиник ей такой же брат, как Этеокл, и она должна позаботиться, чтобы душа его нашла такое же загробное успокоение. Указ еще не оглашен, но она уже готова его преступить. Она зовет свою сестру Исмену — с их разговора начинается трагедия. «Поможешь ли ты мне?» — «Как можно? Мы — слабые женщины, наш удел — повиновение, за непосильное нет с нас спроса: богов я чту, но против государства не пойду». — «Хорошо, я пойду одна, хотя бы на смерть, а ты оставайся, коли не боишься богов». — «Ты безумна!» — «Оставь меня одну с моим безумьем». — «Что ж, иди; все равно я тебя люблю».
Входит хор фиванских старейшин, вместо тревоги звучит ликование: ведь одержана победа, Фивы спасены, время праздновать и благодарить богов. Навстречу хору выходит Креонт и оглашает свой указ: герою — честь, злодею — срам, тело Полиника брошено на поругание, к нему приставлена стража, кто нарушит царский указ, тому смерть. И в ответ на эти торжественные слова вбегает стражник со сбивчивыми объяснениями: указ уже нарушен, кто-то присыпал труп землею — пусть символически, но погребение совершилось, стража не уследила, а ему теперь отвечать, и он в ужасе. Креонт разъярен: найти преступника или страже не сносить голов!
«Могуч человек, но дерзок! — поет хор. — Он покорил землю и море, он владеет мыслью и словом, он строит города и правит; но к добру или к худу его мощь? Кто правду чтит, тот хорош; кто в кривду впал, тот опасен». О ком он говорит: о преступнике или о Креонте?
Вдруг хор умолкает, пораженный: возвращается стражник, а за ним — пленная Антигона. «Мы смахнули с трупа землю, сели сторожить дальше, и вдруг видим: приходит царевна, плачет над телом, вновь осыпает землею, хочет совершить возлияния, — вот она!» — «Ты преступила указ?» — «Да, ибо он не от Зевса и не от вечной Правды: неписаный закон выше писаного, нарушить его — страшнее смерти; хочешь казнить — казни, воля твоя, а правда моя». — «Ты идешь против сограждан?» — «Они — со мною, только тебя боятся». — «Ты позоришь брата-героя!» — «Нет, я чту брата-мертвеца». — «Не станет другом враг и после смерти». — «Делить любовь — удел мой, не вражду». На их голоса выходит Исмена, царь осыпает и ее упреками: «Ты — пособница!» — «Нет, сестре я не помогала, но умереть с ней готова». — «Не смей умирать со мной — я выбрала смерть, ты — жизнь». — «Обе они безумны, — обрывает Креонт, — под замок их, и да исполнится мой указ». — «Смерть?» — «Смерть!» Хор в ужасе поет: божьему гневу нет конца, беда за бедой — как волна за волной, конец Эдипову роду: боги тешат людей надеждами, но не дают им сбыться.
Креонту непросто было решиться обречь на казнь Антигону. Она не только дочь его сестры — она еще и невеста его сына, будущего царя. Креонт вызывает царевича: «Твоя невеста нарушила указ; смерть — ей приговор. Правителю повиноваться должно во всем — в законном и в незаконном. Порядок — в повиновении; а падет порядок — погибнет и государство». — «Может быть, ты и прав, — возражает сын, — но почему тогда весь город ропщет и жалеет царевну? Или ты один справедлив, а весь народ, о котором ты печешься, — беззаконен?» — «Государство подвластно царю!» — восклицает Креонт. «Нет собственников над народом», — отвечает ему сын. Царь непреклонен: Антигону замуруют в подземной гробнице, пусть спасут ее подземные боги, которых она так чтит, а люди ее больше не увидят, «Тогда и меня ты больше не увидишь!» И с этими словами царевич уходит. «Вот она, сила любви! — восклицает хор. — Эрот, твой стяг — знамя побед! Эрот — ловец лучших добыч! Всех покорил людей ты — и, покорив, безумишь...»
Антигону ведут на казнь. Силы ее кончились, она горько плачет, но ни о чем не жалеет. Плач Антигоны перекликается с плачем хора. «Вот вместо свадьбы мне — казнь, вместо любви мне — смерть!» — «И за то тебе вечная честь: ты сама избрала себе путь — умереть за божию правду!» — «Заживо схожу я в Аид, где отец мой Эдип и мать, победитель брат и побежденный брат, но они похоронены мертвые, а я — живая!» — «Родовой на вас грех, гордыня тебя увлекла: неписаный чтя закон, нельзя преступать и писаный». — «Если божий закон выше людских, то за что мне смерть? Зачем молиться богам, если за благочестие объявляют меня нечестивицей? Если боги за царя — искуплю вину; но если боги за меня — поплатится царь». Антигону уводят; хор в длинной песне поминает страдальцев и страдалиц былых времен, виновных и невинных, равно потерпевших от гнева богов.
Царский суд свершен — начинается божий суд. К Креонту является Тиресий, любимец богов, слепой прорицатель — тот, который предостерегал еще Эдипа. Не только народ недоволен царской расправой — гневаются и боги: огонь не хочет гореть на алтарях, вещие птицы не хотят давать знамений. Креонт не верит: «Не человеку бога осквернить!» Тиресий возвышает голос: «Ты попрал законы природы и богов: мертвого оставил без погребения, живую замкнул в могиле! Быть теперь в городе заразе, как при Эдипе, а тебе поплатиться мертвым за мертвых — лишиться сына!» Царь смущен, он впервые просит совета у хора; уступить ли? «Уступи!» — говорит хор. И царь отменяет свой приказ, велит освободить Антигону, похоронить Полиника: да, божий закон выше людского. Хор поет молитву Дионису, богу, рожденному в Фивах: помоги согражданам!
Но поздно. Вестник приносит весть: нет в живых ни Антигоны, ни жениха ее. Царевну в подземной гробнице нашли повесившейся; а царский сын обнимал ее труп. Вошел Креонт, царевич бросился на отца, царь отпрянул, и тогда царевич вонзил меч себе в грудь. Труп лежит на трупе, брак их совершился в могиле. Вестника молча слушает царица — жена Креонта, мать царевича; выслушав, поворачивается и уходит; а через минуту вбегает новый вестник: царица бросилась на меч, царица убила себя, не в силах жить без сына. Креонт один на сцене оплакивает себя, своих родных и свою вину, и хор вторит ему, как вторил Антигоне: «Мудрость — высшее благо, гордыня — худший грех, спесь — спесивцу казнь, и под старость она неразумного разуму учит». Этими словами заканчивается трагедия.
Список литературы
Все шедевры мировой литературы в кратком изложении. Сюжеты и характеры. Зарубежная литература древних эпох, средневековья и Возрождения: Энциклопедическое издание. / Ред. и сост. В.И.Новиков – М.: «Олимп» ; ООО «Издательство ACT» , 1997. – 848 с.
Другие работы по теме:
Antigone Essay Research Paper Death by ConvictionIndividualists
Antigone Essay, Research Paper Death by Conviction Individualists are selfish! Individualists are willing to take any and all kinds of abuse for their cause. They will stand up for what they believe in no matter what the cost. Some are called heroes; some are called psychopaths. But all of them have no doubt whatsoever about their convictions.
Sisters Essay Research Paper Two sisters destined
Sisters Essay, Research Paper Two sisters destined to love each other, but conflict interrupts their paths. The first?s journey is one of self-exploration and discovery; the other?s of continual oppression and hardships. Ismene and Antigone are the troubled sisters whose decisions take them on different courses, but these same choices also brought them together.
How The Choices Of The Characters Affected
Each Other Essay, Research Paper In everyday life, the outcome of your day can be altered by the simplest or most complicating choices. Antigone’s decision to bury her brother, Creon’s choice to sentence Antigone to death,
Antigone The Hero Essay Research Paper Antigone
Antigone The Hero Essay, Research Paper Antigone the Hero Antingone is the heroine of western drama, and the play bears her name rather than Creon?s. I believe this statement to be true. Not only because Antigone is the Heroine, but because the story also revolves around her. If not for the conflict of disobeying her uncle, the story wouldn’t have a pourpose.
Antigone Essay Research Paper In Antigone the
Antigone Essay, Research Paper In Antigone, the first episode concerns Creon s announcement to the Chorus of Theban elders that he has forbidden the burial of Polynices. It also includes the arrival of the watchman who informs Creon of the perfunctory night burial of Polynices by an unknown hand. Creon lashes out at him and accuses him of conspiring in this act.
Antigone Overview Essay Research Paper Antigone by
Antigone: Overview Essay, Research Paper Antigone, by the great tragic poet Sophocles, is about conflicting duties. The heroine Antigone has defied her uncle Creon’s edict and buried her rebellious brother. Here, Creon, concerned with the safety of the state, learns of the crime and confronts Antigone, who places family duty above everything.
Essay On Tragic Characters From Antigone Essay
, Research Paper After examining the play, Antigone, for tragic characters, it is seen that there could be many different possibilities. One character is clearly shown to be the tragic character
Tragic Hero In Antigone Essay Research Paper
Tragic Hero By reading Sophocles , Antigone, one may think that the name of the play should be Creon instead; this is because his tragedy is the axis of the work. It is also clear that he is a tragic character, but not the only tragic character in the play. Antigone is battling against Creon, but she is also clashing against patriarchy, the power of the state, and the rules of the society, all in good virtue.
The True Tragic Hero In Sophocles
’ Antigone Essay, Research Paper Antigone, is the drama written by Sohpocles. There is still a great debate on who is the true tragic hero in Sophocles’ Antigone, Creon or Antigone.
Antigone
& Ismene Essay, Research Paper Antigone & Ismene The Theban play Antigone, written by Sophocles, is about a girl named Antigone who wants to bury her deceased brother, yet the king forbade anyone to bury him. This issue raises a conflict between Antigone and her sister, Ismene. These two sisters are comparable to many sisters, for most sisters tend to disagree on certain issues, and they also often have conflicting personalities.
Antigone Ismene
& Haimon (W/Outline) Essay, Research Paper Ismene and Haimon Antigone, the character, is a tragic hero because we care about her. Ismene and Haimon help us care about Antigone by making her feel worthy of loving. And with out this her plan to bury her brother seems irrelevant to the reader because we can care less about her.
Antigone And Ismene Essay Research Paper Antigone
Antigone And Ismene Essay, Research Paper Antigone and Ismene; sisters torn by family and state. Ismene, fearing her life and the diction of the state flees from her family values. Antigone, with great courage and bound by a strong love opposes the state to stand for what she believes is right. Not that Ismene is wrong, but Antigone holds true to her values to the very end.
Antigone And Creon Essay Research Paper The
Antigone And Creon Essay, Research Paper The play Antigone, written by sophocles in 441 B.C.E., presents a tragedy of characters whom suffer greatly, caused by series of tragic flaws. Antigone, the title character of the play, seems to be the perfect character in the role of a tragic hero, in the light of the fact that she dies in doing what is right.
Antigone Civil Disobedience Essay Research Paper The
Antigone: Civil Disobedience Essay, Research Paper The short play, Antigone, was written in 441 B.C. by the Greek playwrightSophocles. It deals with some of the most basic problems that affect a society.One of them is Civil Disobedience. Civil Disobedience both a right andresponsibility of a person to fight an unjust law.
Antigone Essay Research Paper Analysis on the
Antigone Essay, Research Paper Analysis on the conflict men v. women found in Antigone Many conflicts can be found within various plays. In Sophocles’ Antigone one of the many conflicts found is men versus women. The king of Thebes, Creon, has a problem with women. But not only the king, Ismene, Antigone’s sister as well refers to herself and her sister as being inferior to men.
Antigone Essay Research Paper Joe PrestonEnglish 10
Antigone Essay, Research Paper Joe Preston English 10 period 1 Antigone Essay Mrs. Bleeke 18 November 1999 Antigone Essay Antigone is an admirable character in some aspects through out the play. Her pride
Antigone Character Sketch Essay Research Paper Antigones
Antigone Character Sketch Essay, Research Paper Antigone?s Character Sketch World Literature Honors Antigone, the character for which the play was named, is a very complex character. She seems to change directions all throughout the play and there is never one point in which you know exactly what she will do because she is just that unpredictable.
Greek Values Through Antigone Essay Research Paper
Greek Values Through Antigone Antigone reflects the worldviews and cultural values of the Greeks through honor, fighting for her will and the right thing, and destiny. Antigone showed honor because she knew she had to bury Polyneices. She was fighting for what was right, because she knew it was right to bury her brother, Polyneices.
Antigone Essay Research Paper Antigone and The
Antigone Essay, Research Paper Antigone and The Mother Death surrounds us all. It is a common reminder of the life we have around us. Death is seen in people, nature, and animal’s everyday. It brings us sadness and pain. It is something that is not easily dealt with and sometimes may seem unjust. It helps us become better people by accepting death and learning from it.
Antigone The Tragic Hero Essay Research Paper
There has always been a bit of confusion as to the tragic hero of the Greek Drama Antigone. Many assume that simply because the play is named for Antigone, that she is the tragic hero. However, evidence supports that Creon, and not
Antigone Essay Essay Research Paper This paper
Antigone Essay Essay, Research Paper This paper is an essay on Antigone. The story Antigone is a great Greek tragedy. Sophocles, an ancient Greek playwright, is the author of the story. It is a great story. It is known throughout the world. This essay is going to trace the character of Antigone through the beginning, middle, and end of the story.
Hero Antigone Or Creon Essay Research Paper
Hero: Antigone or Creon? In the play of Antigone there are two choices of tragic heroes or figures. By many of Antigone?s actions I feel that she is the one who fits this description perfectly.
Antigone Essay Research Paper Antigone The Tragic
Antigone Essay, Research Paper Antigone, The Tragic Heroine Antigone risks her life to bury her brother, Polyneices, who she loved dearly. As she pleased the Gods, she was punished by a King, Creon. Antigone was the main character or heroine in this tragic tale. She is a tragic character because we feel pity and fear for her.
Is Antigone A Feminist Or AntiFeminist Play
? Essay, Research Paper Ahmed B. Karim Antigone Essay (Is Antigone a Feminist/Anti-Feminist Play) Sunday, Oct. 31, 2000 I think Antigone was a feminist play because of three main facts. Antigone was in all the conflicts, even though Creon started them all, even though Creon had all the power, Antigone still won the war between her and Creon, also no woman in her time would even think of doing the things that Antigone did.
Antigone Is Tragic Hero Essay Research Paper
Antigone is the tragic hero in Sophocles Antigone. A tragic hero is defined as a character in a tragedy that has the following qualities: superiority, downfall, tragic flaw, twist of fate, in conflict, and a self-realization of their flaw. First, in the quote, Then I beg you: kill me. (II, 954) Clearly shows Antigone s superior character; she is brave and strongly believes in what she is doing.
Antigone Essay Research Paper Antigone A Martyr
Antigone Essay, Research Paper Antigone: A Martyr, a Masochist, and a Victim of Tyranny The play ?Antigone? written by Sophocles takes, place in the 400’s B.C. in the town of Thebes, Greece. When Antigone hears her brother shall not have a proper burial, she breaks the king?s order and sprinkles dirt over Polyneice?s body.
Antigone Vs Creon Essay Research Paper Antigone
Antigone Vs. Creon Essay, Research Paper Antigone vs. Creon When you are about to examine the likes and differences between Antigone and Creon you wonder what the really do have in common, but in all actuality they are more alike then different.
Antigone Essay Research Paper Second Creon will
Antigone Essay, Research Paper Second, Creon will be forgotten because he decides to execute Antigone. Her punishment is to be locked in a blocked cave until she dies. Although later on in the story, Creon does decide to free her, it is too late. The people of Thebes are astounded at the fact that Creon would even conceive of such a horrible punishment.
Antigone Essay Research Paper Creon is the
Antigone Essay, Research Paper Creon is the tragic hero in the play Antigone by Sophocles. A tragic hero must a major character that shows high rank and is generally respected as courageous. The character shows nobility but has a fatal flaw or fatal flaw in judgment. The tragic hero will have an unhappy ending.
Civil Vs Moral Essay Research Paper Civil
Civil Vs Moral Essay, Research Paper ?Civil Law vs. Moral law? In Sophocles? play ?Antigone?, Antigone?s life is taken from her because of her choice to follow the moral law by burying her brother and disobeying the civil law, which forbid this.
Antigone Essay Research Paper
"Antigone" the play written by Sophocles deals with moral law vs civil law. King Creon has condemned Princess Antgione. Antgione went against the king?s decree and buried her brother Ploynices. Antgione now will be punished by starvation under King Creon?s decree. Antigone is a passionate, strong willed, and determined women.